And the wind blows...Fred - Reisverslag uit Whitehorse, Canada van joop en angeline smoor en donk - WaarBenJij.nu And the wind blows...Fred - Reisverslag uit Whitehorse, Canada van joop en angeline smoor en donk - WaarBenJij.nu

And the wind blows...Fred

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg joop en angeline

11 Juli 2018 | Canada, Whitehorse

White Horse, dat is 160 km verder dan Destruction Bay... we werden vanmorgen wakker in onze motelkamer...half tien..hoe verder..buiten stormde het voort..hier een dagje blijven..bijkomen..stukje liften naar een campsite verderop...of zelfs naar Haines Junction, de afslag naar onze bestemming Haines..fietsen vandaag gaat niet lukken..na de , ik mag wel zeggen , heroïsche slag tegen de elementen van gisteren..mijn benen moeten even bijkomen.. we wisten het niet zo goed..in een zijkamer zag ik België onterecht ten onder gaan tegen de vuige Fransman... we besloten te gaan proberen te liften...ik sprak buiten een oudere man aan, aan de koffie in zijn pick up..van achteren een houten constructie in zijn bak..misschien kunnen de fietsen er nog op.., ik wist het niet zo goed...De chauffeur, Fred zo bleek later..zag het idee van een klein stukje mee achterop wel zitten..in deze storm kon je niet fietsen, zag hij ook wel, en ging ook south... We gingen aan de slag, fietsen vast binden achterop , onze tassen op de houten bak, vastsjorren met touwen..het zag er ok uit...We gaan..Fred , een stoere forse man van 75 , reed wel vaker op en neer van Oregon , naar Anchorage..4000 km enkele reis...hij werkt in the heavy machinery.., ofwel bestuurder van wegwerkmachines, hij was net terug naar huis van een klus in het hoge noorden...in zijn houten bak achterop had hij spullen om het in extreme kou uit te houden..tijdens een klus sliep hij ook in zijn cabine..op de voorbank..geen gestrekte benen dus..ook niet echt veilig voor beren, Want als die echt honger hadden was een autoraam ook niet genoeg.. hij kon wel stoppen...voor het geld hoeft het niet..maar wat zou die thuis gaan zitten...geen eigen kinderen, wel voor drie gezorgd van zijn vrouw, gescheiden nu, kontakt met met nog een ervan, when he needs some money, dikke knipoog,...In de auto gezeten, met deze onvoorstelbaar aardige en spannende man..buiten stormt het voort...kwamen we in de verleiding..eerste stopplek voorbij..ok we rijden door naar Haines Junction..hier valt niet te fietsen...We hadden al wel gelezen over een stad verderop, whitehorse, interessante stad..galeries?., en vandaar een andere route om naar Haines te fietsen, via een ander mooi stadje ...We zijn blijven zitten en hebben veel kilometers afgelegd met Fred..onze routeplan is veranderd..we hebben een prachtige route afgelegd door een deel van Canada waar we niet op hadden gerekend..en een fantastische middag gehad in gesprek met Fred, een bijzondere man, met een bestaan als wegwerker, veel van huis, vaak s nachts aan het werk, we hebben nog een biertje samen gedronken...na afloop, adressen uitgewisseld..welkom in Amsterdam, zijn familie komt uit Zwitserland..kan hij die gelijk ook opzoeken...we zijn in Whitehorse..niks leuk stadje..weer een mengelmoes van industrieterrein en shoppingcentre...we gaan morgen gauw verder fietsen...

• 11 Juli 2018 - 17:47

Marein:

Wat een mooie verhalen allemaal weer. De mensen-verhalen zijn minstens zo apart als de fietsverhalen. Hoewel met al die wind, meer mensen dan fietsen dus. Hier wil het mooie weer maar niet luwen. Veel zeilbootjes varen voorbij.