Nepalese verhoudingen - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van joop en angeline smoor en donk - WaarBenJij.nu Nepalese verhoudingen - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van joop en angeline smoor en donk - WaarBenJij.nu

Nepalese verhoudingen

Door: Angeline

Blijf op de hoogte en volg joop en angeline

03 November 2018 | Nepal, Kathmandu

Terug in Kathmandu dus. Tassen uitgepakt, ons geïnstalleerd voor t laatste stukje van onze trip. He he! Tijdens het ontbijt belt de gids. Oh jee, probleempje.. we kunnen hier niet blijven, we moeten verkassen. De reden blijft onduidelijk. Tassen weer ingepakt. Dat gaat steeds moeilijker. Rara hoe komt dat? Een stad met vele verleidingen voor de reiziger, ook in de koop sfeer.
Ik dwaal door de stad. Alle waren overal uitgestald. Van interessant tot spuuglelijk. Ik voel aan stoffen, ruik aan kruiden. Ik bekijk de Boeddhistische afbeeldingen die hier te koop zijn. Ik bezoek een schilder van thanka’s in zijn atelier. Ik geniet.
S middags hebben we een afspraak bij een Arjuvedisch massage instituut. Een uur lang onder handen van stevige knuistjes en daarna nog een gezichtsbehandeling. Mijn hoofd wordt aan mijn haren heen en weer getrokken. Voeten worden in mijn rug gezet. Ik onderga het half slapend. Ik kom alle vermoeide spieren van de laatste tijd tegen. Ze ontspannen onder deze zachte kwellingen.
Als ik na de behandeling mijn ogen opsla en de doeken over mijn hoofd verwijderd zijn, zie ik dat er niet een masseuse is maar wel 10. Ze zitten, hangen, ik zag er eentje zelfs rokend naar buiten kijken. De associatie met slavendrijverij dringt zich op. Hoewel de behandeling heerlijk was, vraag ik me af met hoeveel plezier hier gewerkt wordt. De prijs is voor ons westerlingen ongelooflijk laag. Voor 16 E laat je je een uur lang stevig behandelen. Wat verdienen zij? Hoeveel klanten ‘ werken ze per dag af’? Je komt er niet achter.
S avonds hebben we een ontmoeting met onze gids. Een ‘last night dinner’. Hij trakteert. We zoeken zelf de plek uit. Een romantisch openlucht restaurantje met houtvuur in t midden. We rusten op zachte banken terwijl de heerlijkste gerechten aangereikt worden. De drank, in dit geval bier, vloeit rijkelijk. Zelf volstaat voor de gids een glas ‘lassie banaan’ maar voortdurend vult hij onze glazen bij. We willen er onder uit. Maar zo simpel is dat niet. We moeten mee naar een club. Daarmee worden waarschijnlijk vooral de meisjes bedoeld, inclusief een reizende vriendin die zich voor de avond bij ons aangesloten heeft. De gids heeft zijn uiterlijk aan de stad aangepast. Al het haar van zijn hoofd is weg behalve een soort platte hanenkam bovenop. En hij is op de motor. Wie wil er straks achterop?
Als de invloed van het bier enigszins zorgwekkend wordt sleep ik een deel van het gezelschap mee. In een taxi, de gids op de motor vooruit. We worden afgezet bij een gloednieuw hotel. Net een week open. De tien minuten lopen naar het centrum die ons was beloofd zijn zeker tien minuten per taxi geworden. Maar het hotel is prachtig.
Eenmaal ingecheckt worden ons de verhoudingen en daarmee ook de reden van de plotseling switch duidelijk. De gids moet al zijn vriendjes en neefjes tevreden houden. Deze hotelbaas moet ook een deel van de winst. Het zij zo.
Er zijn geen handdoeken en het warme water functioneert nog niet maar het zwembad op het dak glinstert in het ochtendlicht en we kijken uit over groot Kathmandu. Helaas nergens een stoel om op te zitten. Metaforisch voor deze stad? Charmant en uiterst vriendelijk. Veel verlokkingen voor de toerist en geheimzinnige verhoudingen waarin geld een belangrijke rol speelt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

03 November 2018

Nepalese verhoudingen

03 November 2018

Let it be

03 November 2018

Karma

02 November 2018

De snelweg omhoog

01 November 2018

In order to gain something you have to loose...
joop en angeline

wij zijn een fietsend stel, 63 en 70 jaar oud...

Actief sinds 15 Juni 2018
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 14925

Voorgaande reizen:

15 Juni 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

Landen bezocht: